Hem Nakterhuset från 3-mast skonaren "GUSTAF" av Sölvesborg.
Nakterhuset från 3-mast skonaren "GUSTAF" av Sölvesborg. PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
2016-03-08 06:58

Nakterhuset från 3-mast skonaren "GUSTAF" av Sölvesborg.

På Blekinge Sjöfartsmuseum finns ett gammalt nakterhus från 3-mast skonaren "GUSTAF" av Sölvesborg.

Nakterhus? Varifrån kommer benämningen? "Ett skåp, vari en kompass är upphängd", enl. Bonniers lexikon.

Frågan är väl om inte benämningen är att söka i gammal holländsk sjöfartshistoria. Bland andra

skeppsföremål har vi en hel del lånord därifrån.

Läs hela historien i genom att öppna denna PDF-fil

Senast uppdaterad 2016-03-08 07:04

Östra Hamnsidan i Karlshamn

ostra_hamnen.jpg

Bärgad keps

Mästerlotsen Jarl Lindh lämnade över en liten trevlig gåva till oss på Blekinge Sjöfartsmuseum,en sjömans keps som tappades i havet från en person på en engelsk fregatt under ett flottbesök i Karlskrona under tidigt sjuttiotal.Lotsbåtens personal " bärgade" kepsen och fick behålla den som bärgarlön!! Där den togs tillvara av Jarl Lindh som vårdat den under alla år har nu skänkt den till vårt museum. Tack så mycket Jalle för en trevlig gåva.

Borre

borre.jpg