Hem Brev från Pitcairn Island
Brev från Pitcairn Island PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Michael Stenqvist
2011-02-08 09:03

I bland så får vi brev från Pitcairn Island!!! Alltid lika trevligt men vad ligger det någonstans ??? Jo det är en av en världens mest isolerade bebodda öar. Här är lite information som jag hittat på nätet.

Pitcairn, med sina ca :50 invånare är är ju känt för myteriet på Bounty ligger i södra Stilla havet vid latitud 25...,04 söder och longitud 130,06 väster. Det är ungefär 2170km (1350 miles) öster sydost om Tahiti och drygt 6600km (4.100 miles) från Panama.Ön är i storlek som Kungsholmen i Stockholm.

Man ger ut egna frimärke som man kan byta sig till eller köpa med Postmästaren på ön(Mora knivar och fiskedrag är populära)man lever av bytes handel på ön till gästande båtar . Telefon finns men det har en sk partyline så när det ringer så ringer det i samtliga telefoner på ön. Med morse toner o vev så kopplas man rätt. Tjuvlyssnar man får man böta 2 dollar :-

Om man vill resa till Pitcairn från exempelvis Sverige måste man först flyga till Tahiti och därefter vidare till ön Mangareva i Franska Polynesien. Sedan återstår en båttur på 30 timmar. Ibland avgår inte båten på flera månader. Pitcairn ligger utanför lastfartygens normala rutter och därför tar lastfartyg bara undantagsvis omvägen via ön som inte heller ligger nära någon annan bebodd ö och anses därför tillsammans med Tristan da Cunha i Atlanten vara världens mest otillgängliga bebodda ö.

Man kan också åka med några av de fraktbåtar som då och då går mellan Nya Zeeland och Pitcairn. Resan tar sju dygn och båttrafiken följer inga fasta tidtabeller, så det gäller att resa tillbaka när tillfälle ges. Annars kan man bli fast på öarna under en längre tid än beräknat.(De här uppgifterna är hittade på nätet och kan ju ändra sig snabbt)

Läs gärna mer om ön i vår årsbok från 2009( kan beställas hos oss) där Helge Olsson har en trevlig artikel om Pitcain Island.

Senast uppdaterad 2011-03-10 08:59