Fartygskatastrof Vernersborg |
Skrivet av Administrator |
2017-09-21 08:37 |
19 personer dog i den fruktansvÀrda fartygskatastrofen av torpederingen av Ängaren Vernersborg i Blekinge skÀrgÄrd 1944. Hanöbukten, 20 distansminuter(ca: 37 Km) sydvÀst om Utklippan den 29 december, 1944. klockan: 19.55 Torpederingen av Sveabolagets Ängare Venersborg blev en fruktansvÀrd fartygskatastrof i Blekinge skÀrgÄrd dÀr endast matrosen Bertil Knutsson frÄn DjupekÄs var den ende ur besÀttningen pÄ 20 man som överlevde .
Explosionen var sĂ„ kraftig att dĂ€ckslasten pĂ„ akterdĂ€ck slungades över bord Ă€nda till 300 meter frĂ„n fartyget , Den elektriska belysningen slogs ut och fartyget började genast att sjunka. Kaptenen Karl Mauritz Karlsson beordrade de 19 personerna i besĂ€ttningen i livbĂ„tarna. Till skillnad frĂ„n de tidigare resorna med malm i lasten â dĂ„ fartygen som torpederades sjönk inom ett par minuter â sĂ„ utgjorde pappersmassan en dĂ€mpande effekt pĂ„ explosionen och gav besĂ€ttningen tillrĂ€ckligt med tid att rĂ€dda sig. Som genom ett under hade alla ombord klarat sig. Förödelsen ombord hindrade dock flera av besĂ€ttningen att kunna ta sig till sina hytter för att hĂ€mta klĂ€der. Endast matrosen Bertil Knutsson som inte hunnit krypa till kojs hade lite klĂ€der pĂ„ sig, och hann Ă€ven i sista stund kasta pĂ„ sig en rock. Trots den strĂ€nga kylan pĂ„ minus 20 grader, och hĂ„rd vind med snöblĂ„st pĂ„ 15 sekundmeter lyckades de sjösĂ€tta de bĂ„da livbĂ„tarna. Vid sjösĂ€ttningen Venersborg hade nu kraftig styrbords slagsida och sjönk snabbt. PĂ„ mindre Ă€n 10 minuter försvann fartyget i djupet. Och lĂ€mnade en stor oljeflĂ€ck efter sig. Venersborg hade en liten motorbĂ„t med sig. Den hade anvĂ€nts för korta Tack vare att I motorlivbĂ„ten levde Ă€nnu fyra personer - matrosen Bertil Knutsson, övermaskinisten Gustaf Hultgren, styrmannen Karl Sundström och matrosen Peter Ljunggren. Dessa kunde till slut kravla sig upp pĂ„ det lilla skĂ€ret Busören utanför Hasslö i Blekinge skĂ€rgĂ„rd, ett litet kalt skĂ€r omgivet av en masa farliga undervattensklippor, dĂ€r Knutsson lyckades rigga upp en nödsignal med hjĂ€lp av en Ă„ra och en röd och blĂ„ signalflagga. PĂ„ skĂ€ret hade Bertil Knutsson hittat en gammal dörr, som troligen hĂ€rrört frĂ„n nĂ„got vrak. Dörren hade han kilat fast mellan ett par stenar till skydd Ă„t sina medtagna kamrater. Men den gamla dörren kunde inte skydda de nerkylda mĂ€nnen. Tre av fyra avled under natten Omedelbart sedan olyckan blev kĂ€nd sĂ€ndes all tillgĂ€nglig manskap ut för att spana efter de övriga besĂ€ttningsmĂ€nnen. Minsvepare och hjĂ€lpkryssare gick ut, och Ă€ven flygplan med lĂ€kare ombord deltog i spaningen. PĂ„ skĂ€ret dĂ€r man pĂ„trĂ€ffade Knutsson fann man 11 lik, flera av dem hade förvandlas till isklumpar, och mĂ„nga bar spĂ„r efter en hĂ„rd dödskamp. Landsfiskalen och fjĂ€rdingsmannen satte genast i gĂ„ng med identifiering av de döda, vilket i flera fall visade sig vara omöjligt, dĂ„ kropparna blivigt illa Ă„tgĂ„ngna av köld och is. Samtliga var iförda endast minimalt med underklĂ€der. Farvattnen kring Busören var utan tvekan bland de farligaste i hela Blekingska skĂ€rgĂ„rden. Flera svĂ„ra olyckor intrĂ€ffade under den hĂ€r tiden vedettbĂ„ten V 6, gick pĂ„ grund och bröts sönder.1941 körde den finska Ă„ngaren Meripojka pĂ„ grundet. Venersborg torpederades strax i nĂ€rheten intill Sveriges starkaste örlogsbas, Karlskrona. Flera örlogsfartyg hade passerat omrĂ„det för Venersborgs förlisning den 29 och 30 december, men den dĂ„liga sikten gjorde att man inte uppmĂ€rksammat tragedin. Ăverkonstapel Erik Pahlstedt vid Karlskrona polisen berĂ€ttar i en intervju enligt Aftontidningen den 1 Jan 1945, att han huvudstupa fick ge sig i vĂ€g till hamnen dĂ€r en fiskekutter just kommit in med tre av de omkomna, det var tvĂ„ manslik och ett kvinnolik som han fick ta hand om. Jag tyckte inte att de var sĂ„ sĂ€rskilt illa skadade och man fick knappast den uppfattningen att de varit utsatta för en sĂ„dan katastrof sĂ€ger han i intervjun. Alla tre var naturligtvis uppsvĂ€llda efter att ha legat i vattnet, och den ena mannen var fruktansvĂ€rt nerblodad. De tre omkomna lĂ„g insvepta i en presenning pĂ„ kajen under 3 timmar innan militĂ€ren kom med en lastbil till polisens förfogande. Det var nyĂ„rshelg och nĂ€stan omöjligt att fĂ„ fram bilar till bĂ„rhuset, vid samma tid kom ocksĂ„ ytterligare fyra lik in till mobiliseringskajen med en minsvepare ,och dĂ€r ordnades transport direkt via militĂ€rens försorg. Bertil Knutsson var den ende ur besĂ€ttningen som överlevde. 19 personer dog i den fruktansvĂ€rda fartygskatastrofen. Han gick aldrig mer till sjöss ,och pĂ„ kyrkogĂ„rden i MjĂ€llby utanför Sölvesborg syns idag en gravyr av s/s Venersborg pĂ„ hans gravsten. ⊠Text:Michael Stenqvist  Fotnot/ PĂ„ vĂ„rt museum, sĂ„ finns pĂ„ övervĂ„ningen ett Nakterhus frĂ„n S/S Venersborg. En Nogersunds trĂ„lare frĂ„n Listerlandet fick med sig det ur djupet, och donerade det till oss femtio Ă„r efter Venersborgs torpedering.  KĂ€llor:Tidningsklipp frĂ„n 1945, Aftontidningen mĂ„ndag den 1/1 1945.  Krigsmalmens offer/Lennart Lundberg bok 1993, ISBN:9186748106 |