Hem En fotbollsmatch i London 1954
Efterlysning PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Michael Stenqvist
2012-03-06 10:27

Hej mitt namn är Andreas Vos jag håller på med en bok om sjöfarare från Sölvesborg och Listerlandet. I första hand var det tänkt att skriva om två sjökaptener Nils och Carl Adolph Rosenlund och deras släktingar och fartyg, men finns det mera information så har jag tänkt att utöka skrivandet.

Tänkte att det får ta ett par år att samla in information. Intresset började för många år sedan som liten spenderades huvudelen av somrarna i mormor och morfars sommarstuga i Sölvesborg. Där var det mycket badande i valjeviken och fiskande från båt och brygga. Min mormor Brita Ljungqvist född Johansson kom från Istaby och hade hand om ett par gamla släktgravar på Mjällby kyrkogård. Bland
annat hennes mormor Hilda Rosenlunds familjegrav. Ofta har jag som liten fått vara med och hjälpa till att bära vattenkannan och kratta graven. På baksidan av gravstenen var det inristat ”Sjökaptenen C. A Rosenlund 7/12 1834 – 17/2 1888 sonen C. A Rosenlund 11/5 1867 – 17/7 1887” vilket man tyckte var spännande.

Min mormor var mycket hos sin mormor Hilda som liten. Hilda hade berättat många historier för henne om sin far Carl Adolph och dennes äventyr till sjöss. Han hade seglat över större delen av världen och var en Kaphornsfarare. Min mormor Brita brukade ibland återberätta en del när vi stod där vid graven på soliga sommardagar. Tyvärr var man bara runt tio år och när man nu drygt 25 år senare fått upp intresset så sviktar minnet en del. Efter en del arkivforskning i Sölvesborgssjömanshus har jag fått fram följande information se nedan:

Jag lägger här med ut en förfrågan om det är någon som känner till något om Rosenlundarnas seglatser och männen som seglade med dem? Kanske någon som har något gammalt foto på sjömännen? Även skeppsredarna till de olika skeppen är av stort intresse och gamla skeppsporträtt på fartygen de ägde och seglade med.

Alla gamla släktskrönor och foto på sjöfarare från Lister och Sölvesborg tas tacksamt emot.

email skickas till: kaptenrosenlund(snabelA)hotmail.com

Kommer att återkomma med fler förfrågningar om Nils och Carl Adolph Rosenlunds far Carl Adolph Rosenlund som var sjöman i Karlshamn. Han drunknade ombord på Skonerten Carlshamn 1834 som styrman. Håller på att transkribrera sjömansrullorna från Carlshamnssjömanshus vad gäller Carls på och avmönstringar. Är det någon som är släkt med Rosenlundarna och intresserad av deras
anor så finns det en fantastisk hemsida som släktforskaren Hans Rosenlund gjort. Där kan man följa släktleden tillbaka till 1500talet.

Med vänliga hälsningar

Andreas Vos

(fd signalmatros HMS Ystad)

Senast uppdaterad 2014-03-04 20:03