Hem BÃ¥tsmansstugorna i Asarum
BÃ¥tmanstugorna i Asarum PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
2011-09-19 08:56

Båtsmansstugor ingick som en del i 1862 års indelningsverk, som var landets försvarssystem. Längs kusten tillgodosågs behovet av manskap till skepp och örlogsbaser genom indelning av trakten i båtsmanshåll eller rotar. Indelningsverket innebar att det tidigare systemet med tillfälligt rekryterade knektar ersattes med indelade soldater. Varje rote svarade för soldatens försörjning genom att tillhandahålla hus och mark. Som regel låg dessa soldattorp och båtsmansställen på allmänning och inte sällan på mager utmark.

För Asarum och Ringamåla socknar togs omkring 100 båtsmän ut. I Asarum, som var en förhållandevis stor by låg båtsmansstugorna tätt på byallmänningen strax norr om klockstapeln. Utmed Båtsmansvägen och Froarpsvägen har det funnits minst sex-sju stugor.

Som regel hade soldaternas stugor stora likheter mellan sig, eftersom storlek och "standard" var preciserad från kronan. Ryggåskonstruktionen, taket vilade på längsgående stockar och inte takstolar. Detta byggsätt var mycket vanligt och gav husen det typiska låga utseendet. Huset var knuttimrade och taket ursprungligen torvtäckt. Ett rum samt kök var den vanliga storleken.

Båtsmannen gjorde tjänst en viss tid av året. Övrig tid kunde han bruka den mark som hörde till torpet. Det var också mycket vanligt att genom dagsverken hos traktens bönder dryga ut hushållskassan. Indelningsverket upphörde i början på 1900-talet men först på 1930-talet mönstrade Blekinges sista båtsman av.

Foto:Michael Stenqvist

Östra Hamnsidan i Karlshamn

ostra_hamnen.jpg

Bärgad keps

Mästerlotsen Jarl Lindh lämnade över en liten trevlig gåva till oss på Blekinge Sjöfartsmuseum,en sjömans keps som tappades i havet från en person på en engelsk fregatt under ett flottbesök i Karlskrona under tidigt sjuttiotal.Lotsbåtens personal " bärgade" kepsen och fick behålla den som bärgarlön!! Där den togs tillvara av Jarl Lindh som vårdat den under alla år har nu skänkt den till vårt museum. Tack så mycket Jalle för en trevlig gåva.

Borre

borre.jpg